måndag 13 april 2015

Lite smått och gott

Helgen som varit försvann fortare än kvickt. Lördagen spenderades i svärföräldrarnas stuga med mycket frisk luft och sol. Gissa om en trött Felix slocknade när syrran och Mio kom och passade honom på kvällen. Ett inplanerat besök på Oasen Fonduerestaurang i Helsingborg blev faktiskt av som omväxling, I gott sällskap av Mia och Magnus. Nya favoriten i dryckesväg är nu Strawberry Margarita som enligt min bordskavaljer får mig att bete mig lite underligt. Vet inte vad han menar...jag brukar kamma folk med gafflar ganska ofta...typ. Eller inte.


Vi har dessutom insett att vi inte kunde stjäla med oss fonduegrytan hem så igår blev det en "man tager vad man haver" gryta med lövbiff. Recept följer.

Lövbiffsgryta

400 g lövbiff
1 burk minimajs
1-2 gula lökar
200 g färska champinjoner
3 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche

Strimla lövbiff - jag använder sax för snabbast resultat. Bryn biffen i stekpanna.
Lägg i skivad lök och skivade champinjoner och låt dessa bli mjuka. Tillsätt tomatpuré och minimajs. Häll över creme fraiche. Blir såsen för tjock späd med mjölk eller vatten till den konsistens som önskas.
Serveras med ris eller pasta.


Ny pinterest inspiration.
Jag hoppar ofta runt på pinterest för inspiration både till inredning, pyssel och matlagning. Den senaste tiden har jag varit väldigt irriterad på att jag inte hittat någon mugg som familjen låter mig ha ifred. Mina stora idoler har alltid varit NKOTB så igår fick jag ett ryck. Fram med en sharpie. Köpte en gul fin kaffemugg på Coop tidigare under dagen. Denna fick nu citat från några av mina favoritlåtar och även mitt namn på insidan. Nu borde jag få ha den ifred. 
Tror jag.
Återstår att se....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar